Natursnokarna

För barn 3-10 år och deras vuxna

Att vara med i Natursnokarna är ett socialt och roligt sätt att se till att verkligen komma ut i naturen!

Alla barn mellan 3-10 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller en vuxen kompis. Att vara tillsammans i naturen, både vuxna och barn, är något alla borde få chansen att göra! Därför finns Natursnokarna, som är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet. Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld. Vi har roligt, mår bra av att vara ute i naturen och så gör vi något meningsfullt tillsammans!

Häng med och upplev naturen tillsammans med oss. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka.
Borås Naturskyddsförening har utbildade Natursnoksledare. De årstidsanpassar aktiviteterna så att dessa har en naturlig koppling till vad som händer i naturen. Åldersanpassning är också viktigt så att alla kan ta del av vad ledarna vill förmedla.

Det behövs fler unga aktiva i föreningen, därför är Natursnokarna en prioriterad verksamhet hos oss.

Borås Natursnokar (verksamheten vilande för tillfället) https://boras.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/45/2014/06/ill-snoken-snabb.gif

Vår natursnoksgrupp har varit igång i drygt 5 år nu och aktiviteterna riktar sig huvudsakligen till barn mellan 3 till 7 år, dessa är välkomna tillsammans med en vuxen. Målet är att ha trevligt tillsammans i naturen och samtidigt lära oss om djur och natur. På träffarna brukar vi ha en aktivitet kopplad till årstiden, leka lekar och prata om vad vi upplever och ser. Ofta grillar vi också över öppen eld. Aktiviteterna är gratis att vara med på.
Kontakta gärna natursnoksledare ………… för att få mer information om natursnokarnas aktiviteter.

Upptäckarlust, naturkänsla och enkelhet!

Att Natursnoka är enkelt. Ingen dyr utrustning eller långa bilresor är nödvändiga. Vi snokar i närområdet/närnaturen, oftast med enkla verktyg av återvunnet material. En kesoburk är exempelvis utmärkt att titta på insekter i.

Med lite fika i ryggsäcken, kläder efter väder och någon du tycker om vid handen är du redo att snoka – precis som du är.

Har du upptäckarlust och gillar att vara ute med barn? Du behöver inte vara expert, biolog eller lärare för att bli Natursnoksledare hos oss. Kolla in våra utbildningar!

————————-

Bilder från våren 2015 vid Ramnasjön

22 februari

Mycket fåglar var det och vi matade gräsänder, svanar, kanadagäss m.fl. arter

DSC_0076 - Kopia

22 mars

Har våren kommit än? Vi tittade t.ex. på hur olika träds knoppar såg ut och sprang omkring i löven.

DSC_0078 - Kopia

26 april

Har det kommit fram några insekter ännu? Vi hittade myror, spindlar, sniglar, gråsuggor, tusenfotingar.

15-04-26 Insektsspaning

15-04-26
Insektsspaning

Några av aktiviteterna hösten 2014.

Söndag 31 augusti

Några av de löv vi använde för olika lekar

Idag hade vi vår första träff på Rya åsar. 6 vuxna och 7 barn samlades för att titta på löv. Vilka träd kom de ifrån? Vi lekte sedan olika lekar t.ex. la vi upp 3 olika löv där ett skulle bort. Kunde vara att två löv kom från träd som började på A och ett från ett träd som började på B. Efter fika och trädklättring avslutade vi med att läsa en fabel ur Barnens trädbok.

Rekommenderar boken, Vardagsnatur –  90 arter på 14 språk. Där kan man exempelvis lära sig vad Lönn heter på spanska, danska, finska. Den är utgiven av Naturskyddsföreningen Uppsala. ISBN:978-91-633-8367-0

Söndag 14 september

Valet idag för Natursnokarna var att leta kryp under löv på marken och i jorden. Med små spadar krafsades det tusenfotingar, skalbaggar, larver mm. Denna gång kom det 9 vuxna och 7 barn. Efter en lite grå inledning blev det riktigt soligt och varmt vid fikadags.

14-08-24 Vad finns under löven här?

14-09-14 Vad finns under löven här?

CIMG1542

Insektsspaningens resultat