Natursnokarna

ill-snoken-snabb

Upplev naturen med ditt barn eller barnbarn. Att vara tillsammans i naturen, både vuxna och barn, är något alla borde få chansen att göra! Därför finns Natursnokarna, som är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet. Vi har roligt, mår bra av att vara ute i naturen och så gör vi något meningsfullt tillsammans!

Gemensamma upplevelser föder samtal som i sin tur kan leda till handling.
Kretsen har utbildade Natursnoksledare. De årstidsanpassar aktiviteterna så att dessa har en naturlig koppling till vad som händer i naturen. Åldersanpassning är också viktigt så att alla kan ta del av vad ledarna vill förmedla.

Det behövs fler unga aktiva i föreningen, därför är Natursnokarna en prioriterad verksamhet i föreningen.

Natursnokarna 2016

Under 2016 har vi tänkt några förändringar i upplägget för Natursnokarna. Ni som vill vara med föranmäler till mig. På det sättet är det lättare att planera och förbereda aktiviteter när vi vet hur många och i vilka åldrar barnen är. Tanken är också att alla ska vara med och skapa vår Natursnoksgrupp. Vi turas om att förbereda aktiviteter och planera lekar. Vi kan bestämma plats att vara på från gång till gång men vi utgår från en bestämd dag och tid. Hör av er till mig om ni redan från terminsstart vill vara med och planera vilka dagar och tider som passar.

Ett förslag jag har inför 2016 är att vi fortsätter på temat sinnen i naturen. Det skulle också vara roligt om vi kunde besöka någon lantbrukare, och som jag skrev ovan, öva på naturfalken.

Vilka idéer har ni?

Anmälan gör du till Matilda Chocron, 0739-75 47 64, Natursnoksledare i Borås.

Vill ni skapa en egen Natursnoksgrupp i ert samhälle eller bostadsområde? Det går hur bra som helst! Kontakta mig för mer information.

Gå med i vår facebookgrupp ”Natursnokar Borås” så får ni löpande info om vad som är på gång.

Så håll koll!

————————-

Bilder från våren 2015 vid Ramnasjön

22 februari

Mycket fåglar var det och vi matade gräsänder, svanar, kanadagäss m.fl. arter

DSC_0076 - Kopia

22 mars

Har våren kommit än? Vi tittade t.ex. på hur olika träds knoppar såg ut och sprang omkring i löven.

DSC_0078 - Kopia

26 april

Har det kommit fram några insekter ännu? Vi hittade myror, spindlar, sniglar, gråsuggor, tusenfotingar.

15-04-26 Insektsspaning

15-04-26
Insektsspaning

Några av aktiviteterna hösten 2014.

Söndag 31 augusti

Några av de löv vi använde för olika lekar

Idag hade vi vår första träff på Rya åsar. 6 vuxna och 7 barn samlades för att titta på löv. Vilka träd kom de ifrån? Vi lekte sedan olika lekar t.ex. la vi upp 3 olika löv där ett skulle bort. Kunde vara att två löv kom från träd som började på A och ett från ett träd som började på B. Efter fika och trädklättring avslutade vi med att läsa en fabel ur Barnens trädbok.

Rekommenderar boken, Vardagsnatur –  90 arter på 14 språk. Där kan man exempelvis lära sig vad Lönn heter på spanska, danska, finska. Den är utgiven av Naturskyddsföreningen Uppsala. ISBN:978-91-633-8367-0

Söndag 14 september

Valet idag för Natursnokarna var att leta kryp under löv på marken och i jorden. Med små spadar krafsades det tusenfotingar, skalbaggar, larver mm. Denna gång kom det 9 vuxna och 7 barn. Efter en lite grå inledning blev det riktigt soligt och varmt vid fikadags.

14-08-24 Vad finns under löven här?

14-09-14 Vad finns under löven här?

CIMG1542

Insektsspaningens resultat