Ordförandens sida

Hej bäste medlem!

”Vart är vi på väg?” En klassisk replik från SVT:s på spåret. Något att fundera över så här i slutet av året. Det gäller både lokalt och globalt.

Vart är Naturskyddsföreningen i Borås på väg? Föreningens mål är att påverka alla boråsare till att skapa en för människor, djur och växter hållbar levnadsmiljö i kommunen.

När det gäller lokala och globala hot mot miljö och natur i Borås försöker föreningen informera, engagera och involvera medlemmar och kommuninvånare.

Föreningen bevakar även att den verksamhet som bedrivs av Borås Stad gagnar miljö och natur.

Att synas i media är inte alltid så lätt. Vi försöker dock att ha vår hemsida och facebook uppdaterade med aktuell information, adresserna till dessa kan du läsa längst bak i detta vårprogram.

Att nå föreningens mål kräver resurser genom aktiva medlemmar. Som vanligt efterlyser jag därför intresserade medlemmar som på olika sätt kan bidra. Det kan vara som styrelseledamot, aktiv i något nätverk, deltagare i någon arbetsgrupp etc. Hör därför av dig till boras@naturskyddsforeningen.se eller till någon i styrelsen om du är intresserad. Det kan vara DU som gör skillnaden. Ju fler vi är som bidrar till att Naturskyddsföreningen i Borås syns och hörs, ju bättre är det. Var och ens insats behöver då inte bli allt för betungande. Det är roligt att jobba ideellt.

Du läser väl Sveriges största natur- och miljötidning, Sveriges Natur? Här finns intressanta artiklar och riksföreningens ställningstagande om diverse ämnen. På riksföreningens hemsida, naturskyddsforeningen.se, hittar du massor av intressant läsning. Jag vill exempelvis tipsa om sidan konsumentmakt. Ditt val spelar roll! Vårt konsumentmaktsarbete har tre olika utgångspunkter: Vi vill synliggöra miljöproblem för dig som konsument, vi vill visa schyssta alternativ som finns på marknaden och vi vill också inspirera dig till att gå från ord till handling.

Vi ses i den natur vi är satta att förvalta.

Börje Fritzson

copy-cropped-DSC_0167.jpg